Przepisy i samochody autonomiczne: oto dlaczego musimy zmienić prawo

Samochody autonomiczne będą elementem przełomowym w branży motoryzacyjnej. Nie mówimy tego tylko dlatego, że jest to modny temat, ale dlatego, że to naprawdę będzie oznaczać rewolucję. Po ponad stu latach istnienia samochodów i wszelkiego rodzaju pojazdów zmotoryzowanych, stoimy przed nową metodą transportu i nie ma ona nic wspólnego ze starym pojazdem.

W związku z tym prawo i przepisy ruchu drogowego muszą zostać dostosowane do tego nowego paradygmatu, podobnie jak inne firmy z otoczenia sektora motoryzacyjnego muszą z kolei poddać się dostosować do rynku. Ta konieczna zmiana przepisów i regulacji jest prawdopodobnie najtrudniejszym i najbardziej skomplikowanym wyzwaniem dla tych autonomicznych samochodów.

Na przykład w Stanach Zjednoczonych istnieją przepisy, które mogą uniemożliwić jakiemukolwiek autonomicznemu pojazdowi przejazd przez całe terytoria. I to nie z powodów, które moglibyśmy uznać za oczywiste, ale np. z samego faktu, że w jakimś stanie obowiązuje zakaz jazdy z rękami poza kierownicą. Tak jest w Nowym Jorku, gdzie obowiązuje 45-letnie prawo określające, że jazda z co najmniej jedną ręką na kierownicy jest obowiązkowa. Bądź na bieżąco z prawem, dzięki portalowi https://www.laws.pl/, tylko sprawdzone i rzetelnie informacje.

Jednak problem z tego rodzaju prawami, o których wspomnieliśmy w przypadku Nowego Jorku, polega na tym, że mogą one zostać doprowadzone do skrajności: w Nowym Jorku policjant może ukarać mandatem kierowcę, który korzysta z jakiegokolwiek autonomicznego systemu parkowania, czyli czegoś, co już istnieje nie tylko w samochodach takich jak Tesla, ale w samochodach wielu nowych marek Forda i innych.

Odnowienie lub zastąpienie starych przepisów nowymi, które mogą objąć samochody autonomiczne i wszystkie systemy wykonujące zadania związane z prowadzeniem pojazdu bez udziału kierowcy, jest coraz pilniejszą potrzebą, ponieważ zanim pierwsze w 100% autonomiczne samochody będą mogły swobodnie jeździć po ulicach i drogach kraju, muszą mieć odpowiednie ramy prawne.

Tak banalne dla nas rozważania, jak ustalenie, kto jest kierowcą samochodu autonomicznego (a raczej ustalenie, że kierowcą jest system sterowania samochodu autonomicznego), nie są wcale oczywiste z punktu widzenia prawa, dlatego tak konieczna jest sumienna praca nad ramami prawnymi, które – pamiętajmy – na długie lata muszą być ramami obejmującymi wszystkie pojazdy, autonomiczne i nieautonomiczne.